This discussion has been locked.
You can no longer post new replies to this discussion. If you have a question you can start a new discussion

Pacemaker och sömnmätning

Fick Pacemaker för ett par veckor sen. Mätning av Boddy batteri går inte längre (har fått förklaring)

Hur är det med mätning av sömn? Före Pacemakern nästan aldrig djupsömn! Numera minst en timme varje natt. I bästa fall beror det på att jag numera sover bättre (kanske). Eller beror förändringen på att Pacemakern gör att pulsen varierar betydligt mindre? (som med Boddy batteri) 

/Rolf 

Top Replies

• As  writes, the Body Battery and several other features of Garmin devices (i.e. Stress Level, VO₂max, Sleep REM,...) rely on a feature of the heart rate, called Heart Rate Variabilty, which is crucial…

All Replies

• Det beror nog på klockan. Om den använder ASM (Advanced Sleep Monitoring) så bygger det på HRV (Hjärtfrekvensvariabilitet) och dina rörelser. Med pacemaker så fungerar tydligen inte HRV-mätningen korrekt vilket jag antar är förklaringen du fått till body battery inte fungerar. Vad klockan gör då är oklart. Den kanske endast går på dina rörelser. Om du i appen går in på sömnanalys för en dag så kan du längst ner byta till att visa dina rörelser. Det kanske kan ge några svar.

• Tack för svar! Jag har en Vivoactive 4s. Din teori om body batteri stämmer med tidigare svar. Tidigare låg min vilopuls ner mot 40 och nu 60. Så variationerna har onekligen begränsats. Rörelsemönstret verkar inte ha förändrats nämnvärt. (upp o pinka tre ggr/nattUnamused)

/Rolf 

• As  writes, the Body Battery and several other features of Garmin devices (i.e. Stress Level, VO₂max, Sleep REM,...) rely on a feature of the heart rate, called Heart Rate Variabilty, which is crucial for the analysis. Unfortunately, when you have a pace maker, the HRV is constant, and there is no more variability, since the HR is dictated by the pace maker.

Garmin uses the technology from Firstbeat, and they clearly state that "The analysis in Firstbeat SPORTS are based on heart rate and heart rate variability and therefore are on not suitable for people with cardiac pacemaker, difficult heart disease or whose function of autonomic nervous system is disturbed."  [Release notes Firstbeat SPORTS (Individual and Team) version 4.6]